Shine bright like a diamond

Bilderna är oredigerade
 
Här är två exempel på stjärnbilder jag fota igår. Jag skulle vilja ha längre slutartid, men jag kan inte välja längre på min kamera. Annars blev jag ganska nöjd med bilderna. Man ser ju att det är stjärnor.
 
Det jag gjorde var att jag tog ut mitt stativ och kamera. Eftersom att man måste ha väldigt lång slutartid kommer det inte funkar att du håller i kameran. Utan använd ditt stativ. Det funkar bäst att fota om det är riktigt mörkt ute och det inte finns så mycket moln på himlen. Om du står precis vid huset där det finns ljus kommer bilden bli konstig. Så ställ dig en bit ifrån. Om du har en nikon ställer du din kamera på S då bestämmer du själv hur lång slutartid det ska vara. Jag valde att ta den längsta tiden, då kommer mer ljus in i kameran och fler stjärnor syns. På min kamera är det lägsta 30". När du sedan fotar kommer kamera att ta bilden i några sekunder. Var noga med att inte röra kameran under tiden eller ta någonting framför som förstör bilden. Om bilden blir helt ur fokus får du ändra fokusen och ta en till bild och se om det blev bättre. Jag behövde inte ändra min fokus över huvudtaget. Zooma inte in! Jag testade och det blev inte bra. Man får självklart testa om man vill. Jag tror att man behöver ha mycket längre slutartid om det ska funka att zooma in. Det är nog allt du behöver tänka på. Sedan är det bara testa sig fram, det gjorde jag. Lycka till!

Kommentarer
Linnea säger:

Hur fina bilder tar inte du??

2013-09-30 | 21:17:42

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback